Trapistická piva

 
 

Pivo je důkazem toho, že Bůh nás miluje a chce, abychom byli šťastní. Citát, jenž v 18. století vzešel z pera Benjamina Franklina, není pouze prázdnou frází, ale odkazuje na dlouhou tradici vaření piva, která se stala nedílnou součástí historie lidstva a troufám si říci, přetrvá po další staletí. Tento neoddiskutovatelný fakt si uvědomili také klášterní mniši, kteří začali s vařením piva způsobem, který má svá zvláštní specifika. Tato specifika se netýkají pouze technologie vaření, ale i dalších přísných pravidel, která je třeba dodržovat, aby se pivovar mohl honosit přízviskem „trapistický“.

Mnich s pravým trapistickým pivem
Požehnej nám pivo Tvé

Vaření piva v klášterech má mnohem delší a rozsáhlejší historii, než je v tomto článku uvedeno, ale jsou zde popsány právě trapistické pivovary a piva, která patří k tomu nejlepšímu, co může člověk ochutnat.

Trapistický (Trappist)


Na začátku je třeba definovat pojem „trapistický“. Takto označená nemusí být pouze piva, ale také likéry, vína, sýry, čokoláda, med, chléb, kosmetika, čisticí prostředky, svíčky, keramika a mnoho dalších produktů. Tyto výrobky pocházejí z klášterů, které patří do řádu O.C.S.O. (Řád cisterciáků přísné observance). Některé produkty mají navíc od mezinárodní trapistické asociace přidělenou značku „autentický trapistický produkt“, která garantuje přísné dodržování nastavených kritérií, o kterých se dozvíte v následujících odstavcích.

Malba středověkého cisterciánského mnicha, vařící pivo
Malba středověkého cisterciánského mnicha, vařící pivo

Trapistické kláštery


Řád cisterciáků přísné observance neboli trapisté, je římsko-katolický řeholnický řád, který je součástí širší cisterciánské struktury, jejíž historie začala vznikat v jedenáctém století. Samotný řád O.C.S.O. pak vznikl v 17. Století a v současné době sdružuje kláštery po celém světě, mezi nimiž jsou také kláštery Naší Paní nad Vltavou a Opatství Matky Boží v Novém Dvoře.

Mniši a jeptišky musí žít podle řehole Svatého Benedikta a motta „Ora et lebora“, neboli modlitba a práce. Jejich život vyváženě pojí společnost a samotu, práci a modlitbu, chudobu, avšak nikoli nouzi, ticho a myšlenky směřující k Bohu.

Kláštery vyrábí různé produkty, jejichž prodejem získávají prostředky pro svoje životní náklady. Zbytek je pak použit na pomoc druhým v nouzi. I když se tato společenství stávají součástí tržního prostředí a jsou závislí na příjmech ze své produkce, snaží se žít dle evangelických hodnot a vydělávání se nestává hlavním cílem jejich způsobu života. Práce je chápána jako služba druhým, snaží se dát své ekonomice duši, prostředky tudíž nesmí být použity k vlastnímu obohacení. Pro jejich produkci je důležitější kvalita, než kvantita a dbají o životní prostředí. Při výrobě jsou přísně dodržovány zdravotní a bezpečnostní pravidla. Reklamu a komunikaci, se zákazníkem, staví na dobré informovanosti o produktu, poctivé, střídmé a skromné reklamě, v duchu pravidel řádu. Funguje zde zásada subsidiarity, tedy zodpovědnost a rozhodování o všech záležitostech probíhá již na nejnižších úrovních kláštera.

Osobně nejsem věřící katolík, ale základní myšlenky trapistických klášterů, se mi velmi líbí a již vědomí, že takto výborný produkt má i svojí „duši“, nebo dokonce pomůže druhým, je velice příjemné. Lidé mají rádi výrobky s příběhem, což v nemalé míře přispívá k současné popularitě těchto pivovarů.

Klášter Brasserie d'Orval, Belgie
Klášter Brasserie d'Orval, Belgie

Mezinárodní trapistická asociace


Tato asociace je složena z 20ti trapistických klášterů. Hlavní sídlo se nachází v belgickém Vleterenu. Kláštery pocházejí v největším počtu z Belgie, dále pak z Německa, Nizozemí, Rakouska, Španělska, USA a Itálie. Pouze 12 z těchto klášterů vaří pivo a 11 z nich se může pochlubit značkou „autentický trapistický produkt“.

Asociace podporuje kláštery tím, že dohlíží nad trapistickou ochrannou známkou a zaštiťuje společné ekonomické zájmy. Také sleduje dění uvnitř řádu a poskytuje informace pro spotřebitele. Kláštery se zavazují ke vzájemné spolupráci a konzultacím, nezbytných k budoucímu vývoji. Sdružení také hledá nové směry k rozšíření sítě jejich solidárních činností, pomáhá ve vzájemné spolupráci mezi ostatními organizacemi a kláštery na mezinárodní úrovni.

Autentický trapistický produkt


Pouze členové mezinárodní trapistické asociace mohou zažádat o přidělení této značky. Po zaslání žádosti zahajuje předseda a členové asociace schvalovací proces, který může trvat několik měsíců. Proces zahrnuje shromažďování dokumentace, návštěva na místě výroby, kontrola výrobních postupů, kvality a samozřejmě ochutnávky produktů. Na konci této procedury rozhodne komise, zda budou moci být výrobky označené značkou „autentický trapistický produkt“. Přičemž platnost licence je stanovena na 5 let.

Logo autentický trapistický produkt
Logo „autentický trapistický produkt“

Tato značka garantuje konzumentovi, že byl produkt vyroben dle níže definovaných pravidel:

1) Výrobek vznikl uvnitř kláštera, nebo v jeho blízkosti. Na vzniku výrobku se musejí podílet sami mniši, nebo práce probíhat pod jejich dozorem.

2) Mnišská komunita stanovuje pravidla výroby a poskytuje výrobní prostředky. Celý výrobní proces, obchodní praktiky, nakládaní se zisky, musí být v souladu s klášterním způsobem života.

3) Zisky jsou primárně určeny k zajištění potřeb klášterní komunity, údržbě budov, pozemků. Zbytek peněz je věnován na charitu, sociální programy, nebo osobám v nouzi.

Trapistické pivo


Na trhu se můžeme setkat s pivy, označenými „Abbey beer“, které svojí chutí i vzhledem připomínají trapistická piva. Nejedná se o žádnou lacinou napodobeninu a některé druhy se svojí chutí vyrovnají „pravým“ trapistickým, ale i tak bych každému pivaři přál, aby alespoň jednou v životě ochutnal pravého trapistu.

Piva, s označením „autentický trapistický produkt“, vaří tyto pivovary: Achel, Chimay, Orval, Rochefort, Westvleteren, Westmalle, (BE) Stift Engelszell (AT), La Trappe, Zundert (NL), Spencer (USA), Tre Fontane (IT), pivovar Mont des Cats (FR) zatím na tuto značku čeká.

Trapistická piva v lahvích
Trapistická piva v lahvích

Trapistická piva mohou být světlá, tmavá, polotmavá, s vyšším obsahem alkoholu, v naprosté většině svrchně kvašená při vysokých teplotách (20-25°C), typu belgický ALE. Ležení trvá 2-3 měsíce, přičemž dochází k druhé fermentaci v láhvi, přidáním kvasnic (může způsobit zákal, popřípadě usazeninu). Na etiketách láhví se tak můžeme setkat s termínem spotřeby 4-5 let od data výroby, ale pivo může ležet mnohem déle. Pivní styl není přísně definován, můžeme se setkat s pivem spodně kvašeným, v barvě red, s obsahem alkoholu od 5%, ale i nad 10%, různorodou vůní a chutí. V tomto ohledu nejsou hranice jasně stanoveny.

Vaření piva v klášteru Rochefort
Vaření piva v klášteru Rochefort

Jedno z nejvzácnějších, nejméně dostupných a pro mnohé také jedno z nejlepších piv se vaří v pivovaru Westvleteren. Identifikačním znakem těchto piv je absence etikety na láhvi a seženete ho pouze tak, že se vypravíte do Belgie. Při jedné návštěvě si můžete zakoupit maximálně 48 lahví a další návštěvu pak můžete zopakovat až za 2 měsíce. Nejlepší kousek, tedy Westvleteren Trappist 12, se dá zahlédnout i na některých e-shopech, ale 0,33 L láhev vás pak může vyjít na 500 až 700 Kč. Také není vždy samozřejmostí, že bude pivo dostupné. Pokud se vám podaří nakonec zmíněný skvost sehnat, není to žádná výhra. Z osobní zkušenosti mohu říci, že neustále bojujete s obrovskou touhou ochutnat, nebo nechat ještě ležet, protože za rok může být lepší, za další rok ještě lepší, za další rok...

Westvleteren Trappist 12
Westvleteren Trappist 12

Trapistická sklenice


Sklenice pro pití tohoto piva má otevřený, mísovitý tvar. Většina pivovarů má své vlastní sklenice, které jsou takovým malým uměleckým dílem. Běžné jsou dva druhy - kalich a pohár, které se liší tloušťkou skla a tvarem. Kalichy jsou masivní, s větší tloušťkou skla, zatímco poháry lehčí a slabší. Díky těmto tvarům se naplno rozvinou všechny vůně a člověk si může vychutnat nádhernou barvu. Sklenice udržuje karbonaci (nasycení piva) a hustou pěnu.

Osobně si myslím, že pití z takovéto sklenice povyšuje zážitek z pití trapistického piva o patro výše, proto doporučuji, při koupi piva, pořídit alespoň podobnou.

Kalich Orval a pohár Rochefort
Kalich Orval a pohár Rochefort

Trapistické pivovary


Níže je vypsán seznam trapistických pivovarů, se základními údaji. V odkazu na web ratebeer.com pak naleznete seznam vařených piv, s jejich popisem a hodnocením konzumentů. Každý z klášterů má svojí zajímavou historii, architekturu, tradice a jejich popis by byl na další samostatný článek.

Brasserie de Rochefort - Belgie
logo pivovaru Rochefort
Rok vzniku pivovaru - 1595
Výstav - 18 000 hL/rok

Brouwerij der Trappisten van Westmalle - Belgie
logo pivovaru Westmalle
Rok vzniku pivovaru - 1836
Výstav - 120 000 hL/rok

Brouwerij Westvleteren/St Sixtus - Belgie
logo pivovaru Brouwerij Westvleteren/St Sixtus
Rok vzniku pivovaru - 1838
Výstav - 4 750 hL/rok

Bières de Chimay - Belgie
logo pivovaru Bières de Chimay
Rok vzniku pivovaru - 1863
Výstav - 123 000 hL/rok

Brouwerij de Koningshoeven/La Trappe - Nizozemsko
logo pivovaru Brouwerij de Koningshoeven/La Trappe
Rok vzniku pivovaru - 1884
Výstav - 145 000 hL/rok

Brasserie d'Orval - Belgie
logo pivovaru Brasserie d'Orval
Rok vzniku pivovaru - 1931
Výstav - 71 000 hL/rok

Brouwerij der Sint-Benedictusabdij de Achelse Kluis/Achel - Belgie
logo pivovaru Sint-Benedictusabdij de Achelse Kluis/Achel
Rok vzniku pivovaru - 1998
Výstav - 4 500 hL/rok

Stift Engelszell - Rakousko
logo pivovaru Stift Engelszell
Rok vzniku pivovaru - 2012
Výstav - 2 000 hL/rok

St. Joseph's Abbey/Spencer - USA
logo pivovaru St. Joseph's Abbey/Spencer
Rok vzniku pivovaru - 2013
Výstav - 4 694 hL/rok

Brouwerij Abdij Maria Toevlucht/Zundert - Nizozemsko
logo pivovaru Brouwerij Abdij Maria Toevlucht/Zundert
Rok vzniku pivovaru - 2014
Výstav - 5 000 hL/rok

Tre Fontane Abbey - Itálie
logo pivovaru Tre Fontane Abbey
Rok vzniku pivovaru - 2014
Výstav - 2 000 hL/rok

Mont des Cats - Francie
logo pivovaru Mont des Cats
Rok vzniku pivovaru - 2011
Výstav - 1 500 hL/rok

Zdroje


www.ocso.org
www.trappist.be
www.en.wikipedia.org/wiki/Trappist_beer
www.onfaith.co/onfaith/2014/07/22/here-are-the-ten-official-trappist-breweries/33105
www.ratebeer.com
www.trappistbeer.net

Autor: Michal Jaroš
 
 
 

Diskuze

piktogram pro nový příspěvek vložit nový příspěvek
Citát Benjamina Franklina
29. 12. 2023 20:19:14
Shora uvedený citát, přestože je chytlavý a člověk má hned chuť dat si pořádného loka, tak prý není žádný důkaz, že ho Franklin vyslovil či napsal. Napsal něco podobného, ale to bylo věnováno vínu. Vyčetl jsem na internetech.
Ochutnám
10. 2. 2018 20:58:24
Občas jsem na tato piva narazil, nevěděl jsem však o nich nic, proto jsem se o ně, ač pivař, z mého pohledu, jako o předražený výrobek nezajímal. Jak se píše v článku, zaujal mě příběh tohoto piva, proto jsem podlehl a objednal si piva od 8mi těchto pivovarů a už se těším na degustaci... :) Rovněž děkuji za článek.
mám chuť
12. 11. 2016 20:01:14
Až do přečtení tohoto článku mě trapist příliš nezajímal :-) Díky!
Vstoupit do diskuze (4)